[perldocjp-cvs 1778] CVS update: docs/modules/Games-Goban-0.01

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2013年 5月 4日 (土) 04:59:12 JST


Index: docs/modules/Games-Goban-0.01/Goban.pod
diff -u docs/modules/Games-Goban-0.01/Goban.pod:1.3 docs/modules/Games-Goban-0.01/Goban.pod:1.4
--- docs/modules/Games-Goban-0.01/Goban.pod:1.3	Thu Jan 27 22:14:55 2011
+++ docs/modules/Games-Goban-0.01/Goban.pod	Sat May  4 04:59:12 2013
@@ -1,10 +1,14 @@
 
 =encoding euc-jp
 
-=head1 名前
+=head1 NAME
+
+=begin original
 
 Games::Goban - Board for playing go, renju, othello, etc.
 
+=end original
+
 Games::Goban - 碁、連珠、オセロ、その他で遊ぶための盤面
 
 =head1 概要
@@ -23,11 +27,15 @@
 
 =head1 説明
 
+=begin original
+
 This is a generic module for handling goban-based board games.
 Theoretically, it can be used to handle many of the other games which
 can use Smart Game Format (SGF) but I want to keep it reasonably
 restricted in order to keep it simple.
 
+=end original
+
 これは碁盤を使うボードゲームを操作する汎用モジュールである。
 理論的にはSmart Game Format(SGF)以外のゲームも数多く操作できるのだが、
 シンプルにしておくために、合理的な制限をかけておきたいと思う。
@@ -36,9 +44,13 @@
 
 =head2 new(%options);
 
+=begin original
+
 Creates and initializes a new goban. The options and their legal
 values (* marks defaults):
 
+=end original
+
 新しい碁盤を作成し初期化する。オプションとその適切な値(*がデフォルト):
 
     size       9, 11, 13, 15, 17, *19           # 盤面のサイズ
@@ -47,10 +59,14 @@
     black      任意のテキスト,  *: "Mr Black"   # 黒
     referee    任意のサブルーチン, *: sub {1}   # 審判(どんな手も正当)
 
+=begin original
+
 The referee subroutine takes a board object and a piece object, and
 determines whether or not the move is legal. It also reports if the
 game is won.
 
+=end original
+
 審判(referee)サブルーチンは盤面オブジェクトと駒オブジェクト[訳注:実際は
 盤面の位置を表す2文字]を引数に取り、その手が合法か違法かを判定する。
 また、勝敗の報告を行う。
@@ -59,6 +75,8 @@
 
     $ok = $board->move($position)
 
+=begin original
+
 Takes a move, creates a Games::Goban::Piece object, and attempts to
 place it on the board, subject to the constraints of the I<referee>.
 If this is not successful, it returns C<0> and sets C<$@> to be an error
@@ -66,6 +84,8 @@
 updates the board, updates the move number and the turn, and returns
 true.
 
+=end original
+
 一手すすめてGames::Goban::Pieceオブジェクトを生成し、I<referee>サブルーチンの
 制約に従って盤面に駒を置こうと試みる。その手が成功しなかったらメソッドはC<0>を
 返し、C<$@>になぜ移動できなかったを説明するエラーメッセージをセットする。
@@ -77,11 +97,15 @@
 
     $move = $board->get($position)
 
+=begin original
+
 Gets the C<Games::Goban::Piece> object at the given location, if there
 is one. Locations are specified as per SGF - a 19x19 board starts from
 C<aa> in the top left corner, with C<tt> in the bottom right. C<i> does
 not exist.
 
+=end original
+
 指定した位置に駒があればC<Games::Goban::Piece>オブジェクトを得る。
 位置はSGF(Smart Game Format)に基づいて指定する。例えば19x19盤は
 左上隅がC<aa>で右下がC<tt>。C<i>は存在しない。
@@ -92,28 +116,40 @@
 
     $size = $board->size
 
+=begin original
+
 Returns the size of the goban.
 
+=end original
+
 碁盤のサイズを返す。
 
 =head2 as_sgf
 
     $sgf = $board->as_sgf;
 
+=begin original
+
 Returns a representation of the board as an SGF (Smart Game Format) file.
 
+=end original
+
 盤面をSGF(Smart Game Format)ファイル形式で返す。
 
 =head2 as_text
 
     print $board->as_text(coords => 1)
 
+=begin original
+
 Returns a printable text picture of the board, similar to that printed
 by C<gnugo>. Black pieces are represented by C<X>, white pieces by C<O>,
 and the latest move is bracketed. I<hoshi> points are in their normal
 position for Go, and printed as an C<+>. Coordinates are not printed by
 default, but can be enabled as suggested in the synopsis.
 
+=end original
+
 プリント可能なように、盤面をテキスト絵にして返す。これはC<gnugo>が印刷する
 ものに似ている。黒駒はC<X>、白駒はC<O>で表され、最新の手は括弧が付く。
 I<星>は碁に対応した通常の位置にあり、C<+>で表される。デフォルトでは座標は
@@ -123,10 +159,14 @@
 
     my $key = $board->register(\&callback);
 
+=begin original
+
 Register a calllback to be called after every move is made. This is
 useful for analysis programs which wish to maintain statistics on the
 board state. The C<key> returned from this can be fed to...
 
+=end original
+
 全手終了の後に呼び出されるコールバックルーチンを登録する。これは盤面状態の
 統計を管理する分析用プログラムを使う際に便利だ。このメソッドが返すC<key>は
 次のように利用される…
@@ -135,9 +175,13 @@
 
     $board->notes($key)->{score} += 5;
 
+=begin original
+
 C<notes> returns a hash reference which can be used by a callback to
 store local state about the board.
 
+=end original
+
 C<notes>は盤面の局所的状態を保持するためにコールバックルーチンが利用できる
 ハッシュリファレンスを返す。
 
@@ -145,10 +189,14 @@
 
     $hash = $board->hash
 
+=begin original
+
 Provides a unique hash of the board position. If the phrase "positional
 superko" means anything to you, you want to use this method. If not,
 move along, nothing to see here.
 
+=end original
+
 盤面の配置を表す一意なハッシュを返す。"positional superko"というフレーズが
 あなたにとって意味があるなら、このメソッドを使いたいだろう。そうでないなら、
 ここにみるべきものはない、先に進んで欲しい。
@@ -157,30 +205,44 @@
 
 =head1 C<Games::Goban::Piece> メソッド
 
+=begin original
+
 Here are the methods which can be called on a C<Games::Goban::Piece>
 object, representing a piece on the board.
 
+=end original
+
 ここでは、盤上の駒を表すC<Games::Goban::Piece>オブジェクトから呼び出す
 メソッドについて触れる。
 
 
 =head1 color
 
+=begin original
+
 Returns "b" for a black piece and "w" for a white. C<colour> is also
 provided for Anglophones.
 
+=end original
+
 黒駒なら"b"を、白駒なら"w"を返す。英式発音用にC<colour>も用意されている。
 
 =head1 notes
 
+=begin original
+
 Similar to the C<notes> method on the board class, this provides a
 private area for callbacks to scribble on.
 
+=end original
+
 盤面クラスメソッドのC<notes>と同じで、殴り書きするためのコールバックルーチン用
 にプライベートなエリアを提供する[訳注:スクラッチパッドの提供]。
 
 =head1 position
 
+=begin original
+
 Returns the position of this piece, as a two-character string.
 Incidentally, try to avoid taking references to C<Piece> objects, since
 this stops them being destroyed in a timely fashion. Use a C<position>
@@ -188,6 +250,8 @@
 you're worried about the piece going away or being replaced by another
 one in that position.
 
+=end original
+
 この駒の位置を2文字で返す。ちなみに、C<Piece>オブジェクトへのリファレンスを
 とるのは避けたほうがいい。なぜなら、適切なときにオブジェクトが破壊されるのを
 妨げるからだ。オブジェクトが欲しいなら、C<position>とC<get>を使うこと。
@@ -196,14 +260,22 @@
 
 =head1 move
 
+=begin original
+
 Returns the move number on which this piece was played.
 
+=end original
+
 この駒の手数を返す。
 
 =head1 board
 
+=begin original
+
 Returns the board object whence this piece came.
 
+=end original
+
 この駒がいる盤面オブジェクトを返す。
 
 =head1 参考



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